Ozgud Šlaterova (Osgood Schlater) bolest

Šta je Ozgud Šlaterova (Osgood Schlater) bolest?

osgood schlaterova bolest

Ozgud Šlaterova (Osgood Schlater) bolest predstavlja pojavu osetljivog, bolnog izbočenja na mestu spoja patelarne tetive sa kostima potkolenice. Najčešće se pojavljuje kod adolescenata prilikom bavljenja sportskim aktivnostima. Stanje predstavlja upalni proces usled prevelikih i dugotrajnih napora u toku kojih sile dugotrajno deluju preko tetive na spoj sa kostima.

Iako je Osgood – Schlaterova bolest prilično neuobičajena, predstavlja prilično iscrpljujuću povredu koja se pojavljuje kod dece i adolescenata.

Simptomi

Simptomi pojave Osgood – Schlaterove bolesti kod dece u razvoju i periodu rasta su sledeći:

• Bol, otok i osetljivost na ispupčenju potkoleničnih kosti, na mestu spoja sa patelarnom tetivom
  • Bol se pojavljuje u toku aktivnosti poput trčanja, skakanja ili prilikom pritiska diretno na mesto spoja potkoleničnih kosti i patelarne tetive na primer u toku klečanja
  • Penjanje uz stepenice, čučnjevi takođe mogu izazvati bol
  • Može doći do slabljenja m. Quadriceps Femoris-a kod hroničnih upala
  • Bol u oba kolena se pojavljuje u 20 – 30 % slučajeva
  • Ispupčenje se može vremenom povećati i osetljivo je na dodir

Uzroci pojave Osgood Schlaterove bolesti

Jake i dugotrajne kontrakcije butnog mišića uzrokuju da sile deluju na na ispupčenje na spoju patelarne tetive i kosti potkolenice , ostavljajući traga na kostima koje su kod dece i adolescenata u razvoju.

U toku razvoja spoj kosti i tetive nije u stanju da izdrži velike sile. U toku kontrakcija pojavljuju se mikro naprsnuća na delu koji još uvek nije „zreo“ odnosno koji nije dostigao puni razvoj. Ovi uzroci izazivaju pojavu Osgood Schlaterove bolesti i deformitet ispupčenja na kom se spajaju kosti i tetiva.

Postoji još jedan uzrok pojave Osgood Schlaterove bolesti, usporen razvoj četvoroglavog butnog mišića Quadricepsa u odnosu na butnu kost. U toku rasta, mišić nije u stanju da prati ubrzan rast i razvoj butne kosti, uzrokujući povećanu napetost mišića i silu koja deluje na pripij mišića, odnosno tetive i kosti potkolenice.

Prognoza za oporavak

Potpuni oporavak se očekuje nakon završetka rasta i razvoja koštano mišićnog sistema. Neprijatnosti se mogu dešavati prilikom klečanja u slučajevima pojave povećanog ispupčenja – apofizitisa.

Iako se simptomi mogu zadržati duže vreme, u većini slučajeva dolazi do potpunog oporavka i hirurška intervencija je izuzetno retko potrebna.

Fizikalna terapija ubrzava i omogućava lakši oporavak. Primenjuju se sledeće metode fizikalne terapije: